To heste aflivet af ahornforgiftning

 30.10.2018 11:47 | By Cecilia Lindahl

Foto: Shutterstock

To heste har mistet livet som følge af ahornforgiftning. Der er tale om en alvorlig forgiftning, som oftest forekommer om efteråret efter lange og tørre somre. Nu advarer dyrehospitalet og giver gode råd til, hvordan du undgår din hest får ahornforgiftning

SEGES har tidligere advaret mod ahornforgiftning hos heste, også kaldet Atypisk Myopati. Nu advarer også Evidensia Faxe Dyrehospital også hesteejere om sygdommen.

Dyrehospitalet har, tidligere på måneden, måtte aflive to heste som følge af ahornforgiftning, skriver de i et Facebook-opslag.

Det er en sygdom, der blandt andet forekommer i efteråret, når vind blæser blade og frø fra ahorntræerne ind på foldene til hestene. Frøene og muligvis også bladene kan indeholde et toxin (giftstof), som fører til voldsom muskelskade hos de heste, der indtager den og ofte ender det med døden fortæller Evidensia Faxe Dyrehospital.

Symptomerne kan være ømme muskler, stivhed og evt. muskelsitren samt nedstemthed, kolik, vejrtrækningsproblemer, hjerteproblemer, portvinsfarvet urin og pludselig død.

Behandlingen af en hest med ahornforgiftning kræver intensiv væsketerapi, store mængder smertestillende og understøttende pleje. Og alligevel dør over 50 % af hestene trods behandling.


 Sørg for, at nedfaldne blade og frø hurtigst muligt fjernes fra folden, og hav stråfoder tilgængeligt på folden, så hesten ikke fristes til at æde bladene og frøene, lyder et godt råd fra Evidensia Faxe Dyrehospital.

Du kan læse mere om SEGES advarsel om ahornforgiftning, og hvad du skal være opmærksom på HER