Sådan forbedrer du din sundhed ved at gå meget i stalden og hos hesten

 19.10.2018 07:00 | By Mathilde Louise Stenild Brejner

Foto: Vi ryttere går generelt meget - både med vores heste samt i og omkring stalde og folde. Hvis vi når op på 10.000 skridt om dagen, er der meget at hente til sundhedskontoen.

 

For de fleste af os, der rider og har hest, indebærer en helt almindelig hverdag, at vi går rigtig meget. Både når vi henter hestene på fold, muger ud og håndterer hestenes foder. Hvis du når op og gå 10.000 skridt om dagen, kan du blandt andet forvente bedre humør og et længere liv. Læs med her, og bliv klogere på, hvad der sker i din krop, når du går 10.000 skridt om dagen

 

Når du går, bruger du de muskler, der giver dig en ret og god holdning. Det er blandt andet lægmusklerne, lårmusklerne, mavemusklerne og rygmusklerne, men derudover er skuldermuskler og muskler på overarmene også aktiverede, når du svinger armene for at holde balancen.

 

De nævnte muskelgrupper består af stærke muskelfibre, som er bygget for at holde din krop opret, rank og i bevægelse hele dagen lang. Dine muskler har bedst af, hvis de er aktive i stort set alt din vågne tid – så holder de sig smidige og bevarer en god elasticitet og styrke. Derfor er det rigtig godt for dine muskler, hvis du går meget.

Sådan påvirker gang din kondi
Med mange timer på benene blandt hestene, kan du ikke forvente, at du forbedrer dine kondetal, men til gengæld holder du dit kredsløb sundt. Når du rigtig skridter ud over hestenes mark aktiverer du de store muskelgrupper, og det kræver ilt og næring til musklerne. Hvis du bruger dine arme aktivt, når du går, kan du få pulsen yderligere i vejret – og det samme gør sig gældende, hvis du lige nupper den stejle skrænt på folden med, når du skal hente ponyen eller hesten. Den gyldne regel er, at desto mere forpustet, du bliver, desto mere vil du forbedre din kondition og dit kredsløb.

 

Sådan påvirker gang dit hjerte
Du kan forvente, at du lever i flere år ekstra, hvis du er aktiv i 30 minutter hver dag. Gang, som kommer naturligt, når vi omgås heste, er en af de aktiviteter, som er rigtig godt til at holde dit hjerte-kar-system sundt og smidigt. Det er det, fordi hjertet kommer på arbejde med at pumpe blod hurtigere rundt i kroppen, og det er sundt for hjertet. Som en ekstra gevinst påvirkes blodårenes smidighed, når de skal tilpasse sig de forskellige blodmængder, der passerer hurtigere, og det fører til, at dit blodtryk bliver bedre.

 

Sådan kan gang påvirke knoglerne
Hvis du er udendørs i dagslys og i bevægelse, påvirker det dine hormonprocesser. Nogle af de hormoner, der påvirkes, er de hormoner, der påvirker din evne til at optage kalk fra den mad, du spiser. Det betyder, at du med bevægelse udendørs i dagslys er med til at opbygge og vedligeholde din knoglemasse, så knoglerne holder sig sunde og stærke. Går du en tur med hesten, hvor dine knogler skal bære din krops vægt, vinder du, at det virker styrkende og opbyggende for dine led og knogler, og det gør dem mere modstandsdygtige. Derfor hænger vægtbærende motion tæt sammen med sundhed – særligt når vi kommer i 40-års alderen og fremadrettet.

 

Sådan kan gang påvirke fordøjelsen og din vægt
Når du og hesten tramper afsted sammen ned af snoede skovstier, gør du noget aktivt for at holde styr på vægten. Når du bevæger dig, vil dine muskler bruge energi, så når du går en tur, stiger din forbrænding, og det kan ses på kalorietælleren og på vægten. Også din fordøjelse har rigtig godt af, at du går meget, fordi der kommer mere gang i kredsløbet, og blodet henter næring fra tarmsystemet til de arbejdende muskler. Dine mavemuskler masserer tarmene, når vi går, og det optimerer fordøjelsesprocessen.

 

Sådan reducerer gang din risiko for at udvikle livsstilssygdomme
Hvis du en dag bruger en skridttæller og konstaterer, at du har gået 10.000 skridt om dagen, kan du forvente, at du reducerer din risiko for at udvikle type 2-diabetes markant. Det hænger sammen med, at du holder bedre styr på din vægt, men også, at du får en bedre insulinfølsomhed i musklerne. Et aktivt liv, hvor du går 10.000 skridt om dagen betyder også, at du kan reducere risikoen for, at du udvikler brystkræft, tarmkræft og demens.

 

Sådan påvirker gang din søvn og dit humør
Du ved det sikkert allerede, fordi du kan mærke det, hver gang, du bevæger dig rundt og er aktiv i og omkring stalden. Når du går, stiger din produktion af hormoner herunder særligt endorfiner. Endorfinerne er kroppens helt naturlige lykkekemi, som gør, at vi føler og glade og veltilpasse. I mens du går, kan det være, at dagen kommer lidt i perspektiv og de udfordringer og bekymringer, du går med, bliver måske løsnet lidt op. På en dag, hvor solen skinner ned på ridebanen, imens du trækker med din hest, vil du sikkert opleve, at det i sig selv løfter dit humør et par grader.

Det er dog ikke kun dit humør, men også din søvn, der påvirkes positivt, når du går. Hvis du er aktiv i løbet af dagen, sover du nemlig bedre om natten. Nej – det er ikke raketvidenskab, men mange af os kan måske godt glemme, hvor vigtig en aktiv livsstil er for vores søvn. Når din krop har været fysisk aktiv og er blevet træt på en naturlig måde, kan den bedre falde til ro og slappe af om natten. Når du går, har det en muskelafspændende effekt, og når du slipper af med spændinger, bliver din søvn helt automatisk bedre.

 

Rigtig god gåtur til dig og din hest.

Kilde: www.alt.dk