Sådan forbedrer du din ridning med tre simple rytterøvelser

 17.08.2018 07:00 | By Mathilde Louise Stenild Brejner

Foto: Med små, simple øvelser kan man forbedre sine evner som rytter markant.

 

 

Når vi rider, er det vigtigt, at vi er i god fysisk form, så vi kan indvirke på vores heste på en hensigtsmæssig måde. Læs med her, og bliv inspireret til, hvordan du kan lave nogle simple øvelser, der styrker dig som rytter - og samtidig giver dig en stærkere krop

 

Spændinger
Hvis du spænder i kroppen, når du rider, resulterer det ofte i tre ting:  

 

  1. Det blokerer hestens bevægelse.
  2. Det skaber pres på tværs af din ryg og dine led, hvad der på sigt kan føre til belastningsskader.
  3. Hvis hesten er tung på tøjlen, kommer du let ind i en ond spiral, hvor du ofte bliver nødt til at anvende spænding som svar for at sidde rigtigt. Og det kan skabe generelle spændinger i din krop.

 

En let og effektiv måde at undgå, at du spænder, er at du bruger et par minutter før og efter ridningen, hvor du laver lidt udstrækning. Derudover kan du bruge et par minutter om aftenen, hvor du måske alligevel sidder og ser fjernsyn, på at få strukket de meget ømme og stive steder i din krop ud.

 

Du skal særligt tænke på at strække dine hofter, inderlåret, ryggen, brystet og lave sidebøjninger.

 

Kernestyrke
Din krops kernestyrke er repræsenteret ved musklerne, der går fra din hals til dine hofter. Kernestyrken er en vigtig faktor for, hvordan du placerer dine hofter og dine sædeknogler, når du rider. Og dermed hænger din kernestyrke tæt sammen med din opstilling på hesten.

 

Man ved, at også ernæring hænger tæt sammen med, hvor meget kernestyrke, du har. Og derfor må du ikke ride, hvis du er sulten og tørstig. Sørg for, at du spiser groft, grønt og varieret og husk mellemmåltider og rigeligt med vand. Så er du sikker på, at dit overskud og din kernestyrke ikke påvirkes af, at du mangler mad og drikke.

 

For at styrke dine muskler i området, skal du cirka fem gange om ugen lave planken og hofte-roterende øvelser i fem minutter.

 

Hold ud
Din krop skal have brændstof og ilt, hvis den skal fungere. Og hvis du skal opnå en bedre udholdenhed, så er det kroppens evne til at give musklerne ilt, du skal arbejde på.

 

Du kan forbedre din hjertekar-evne med 15 minutters intens træning et par gange om ugen. Det vigtige her er ikke træningen, men intensiteten. Du skal med andre ord have sved på panden, blive let forpustet og svedig, for at opnå en hensigtsmæssig træning af hjertekar-evnen. Du skal ikke hive efter vejret, så er træningen for hård. Svømning i ca. 30 minutter én gang om ugen er faktisk rigtig god hjertekar-træning.

Med en let grundtræning, der består af stræk, styrketræning og konditionstræning, kommer du helt sikkert længere med din hest, end hvis du ikke prioriterer dig selv og din egen krops styrke og mobilitet.

 

Husk, at hvis musklerne er trætte, er du ikke så præcis med dine hjælpere. Du beder din hest om at kompensere for nogle forskydninger, som du muligvis ikke engang selv er klar over, at du laver. En rytter, som er i god fysisk for, vil altid være bedre i stand til at yde den korrekte indvirkning på hesten end en rytter, som ikke er fit.

Kilde: Aalborg Sportshøjskole