Hvad får du af trænings – og sundhedsfordele som rytter?

 12.07.2018 17:30 | By Mathilde Louise Stenild Brejner

Når du tager dig en aftengalop på stranden styrker du både dine muskler og forebygger stress.

 

Om du rider hver dag eller blot et par gange om måneden, så er der både trænings- og sundhedsfordele at hente, når du svinger dig i sadlen og tager på ridetur. Måske har du tænkt over, hvad du egentlig vinder (udover enorme mængder glæde) når du er rytter? Her kan du blive klogere på, hvad du helt konkret får af trænings – og sundhedsfordele som rytter

 

Ridning styrker din mentale sundhed
Noget af det der er helt unikt ved at have med heste at gøre, det er, at heste og ridesport hænger tæt sammen med mental afkobling for både travle teenagere og arbejdsramte voksne. I stalden er der ganske enkelt tid og plads til, at man kan puste ud og bare fokusere på én enkelt ting. Nemlig hesten. For mange er netop den mentale afkobling en meget vigtig brik i en travl og presset hverdag, hvor der er meget brug for nogle pauser med plads til nydelse og nærvær. At bruge tid på din hest kan derfor være med til at forebygge, at du få stress eller bliver udbrændt.

 

En anden ting, der faktisk fremmer din mentale sundhed er, at ganske ligesom med andre mennesker, så udvikler du også en tæt og personlig relation til din hest. Den tætte relation til hesten er for rigtig mange mennesker noget som giver livskvalitet og forbundethed – og det er igen med til at styrke din mentale sundhed.

 

Helt konkret er det kombinationen af fysisk aktivitet og mentalt afslappende aktiviteter, som drejer sig om noget, som du brænder for, som er med til at sænke dit blodtryk og dermed modvirke eller reducere stress.

Derudover er der en række andre ting, som er med til at stryrke dit mentalt, når du er rytter. Blandt andet foregår meget ridesport udendørs, og det betyder, at du får lidt ekstra D-vitaminer fra solen. Noget man ved er vigtigt som forebyggelse mod en hel række sygdomme. Derudover er det med til at gøre dig afslappet og godt tilpas, når du bruger tid udendørs.  

 

Ridning er derudover også en sport, der giver selvtillid, fordi du bliver vant til, at du skal påføre dig ledertrøjen og guide et stort, stærkt dyr, som faktisk er langt fysisk stærkere end dig. Det kræver godt lederskab – og når du får succes med det, giver det selvtillid. Derudover ved man også, at ridning er med til at styrke kreativiteten, fordi samspillet med hesten kræver kreativitet på daglig basis – og det holder din hjerne oppe i omdrejninger.

 

Sidst, men ikke mindst, så er ridning en sportsgren, som kan give dig en nogle tætte sociale bånd til andre mennesker. For selv om sporten som udgangspunkt er individuel, så er der ofte mange andre i stalden, som brænder nøjagtig lige så meget for heste og ridning, som du gør – og ligger det heldigvis for det meste lige for, at man hygger sig sammen og hjælper hinanden, hvis der er behov for det.

 

Ridning styrker din krop
Hvad du ganske sikkert allerede ved, hvis du er rytter, det er, at ridning er en fysisk krævende sport, som stiller krav til dig om, at du er god fysisk form – og hvis du ikke er det allerede, så kommer du det forholdsvis hurtigt, hvis du bruger daglig tid på heste og ridning. Når der er sagt, så er det med ridning, som med alt andet – det er individuelt, hvor meget og hvordan man træner, og derfor er det også forskelligt, hvordan kroppen tones af ridningen.

Her er nogle fordele, du kan forvente at få ud af din træning på hesteryg:

 

De muskler du primært træner, når du rider, er: Ben, ryg, mave og korset. Mange ryttere vil få en flot, rank kropsholdning – også når de hopper ned fra hesten. Det får man, fordi man som rytter træner sin korsetmuskulatur, så den bliver stærkt og giver et godt kernehold på kroppen.

 

Korsettet dækker overordnet den muskulatur, der naturligt ville være under et gammeldags korset – og derfor er et stærkt korset altså ensbetydende med både en stærk mave og ryg. Selve træningen består i, at du skal holde balancen på hesteryg – og derfor skal du hele tiden justere din krop i forhold til hestens krop. Det giver en kombination af styrke og god kropsholdning.

 

Som rytter opnår du en god muskeltonus, når du sidder på hesten. Det gør du, fordi du sidder i en stilling, som kræver af dig, at du hele tiden skal justere dig for sidde hensigtsmæssigt. Og netop det, at du hele tiden er aktiv og justerer din krop, betyder at du både opnår fleksibilitet og god muskeltonus.

En anden sidegevinst er, at du med ridning styrker din fysiske evne til koordination. Det gør du, fordi de mange bevægelser, du skal foretage på samme tid, når du rider, er meget intensiv træning af netop evnen til koordination. Din hjerne lærer på samme tid, at være oppe i gear, så du bliver i stand til at træffe hurtige beslutninger, når du sidder på en hesteryg. Den evne styrkes, fordi du er en enhed og hesten er sin egen enhed, men det er dig, der er kaptajn, og derfor skal du hele tiden tænke forud eller kontra, når din krop kommer ud i nye situationer.

 

Sidst, men bestemt ikke mindst, så er ridning en vigtig kilde til at opnå øget kropsbevidsthed. Både din korsetmuskulatur er aktiveret, men også din koordinations – og stabiliseringsevne er aktiveret, fordi du rent faktisk skal holde balancen på hesteryggen.

Kilde: Sund Krop og Sind

 

Andre lignende nyheder

18.11.2018 / Træning

Grundridning går ikke af mode

Landstræner i dressur Nathalie zu Sayn-Wittgenstein gav en god times inspirerende træning med tilknyttede kommentarer, og der var meget god læring og inspiration at hente, mens berider Dennis Fisker svedte som testrytter for prinsessen

17.11.2018 / Træning

Aflaster du hestens ryg?

En ridetur i det fri virker opkvikkende og opmuntrende på såvel hest som rytter, og man kan hente både glæde og motivering ved sådan en tur, men aflaster du hestens ryg?

15.11.2018 / Træning

Gradvis forlængelse af tøjlen - hvad vil det sige?

En "tydelig gradvis forlængelse af tøjlen" afslører i hvor høj grad din hest er i besiddelse af takt og løsgjorthed, og hvor ærligt den går til biddet, men hvad kan øvelsen også bruges til, og hvordan udfører du den?