"Det var vores mål at få folk til at klappe med"

 14.03.2018 08:00

Andreas Helgstrand og Blue Hors Matinés kürprogram satte tilbage i 2006 en tyk streng under, hvor vigtigt det er, at musikken i en kür passer til hest og rytter.

Minitema: I denne omgang af vores minitema om kür kan du læse om Andreas Helgstrand, der tog verden med storm i sadlen på Blue Hors Matiné ved VM i 2006 i Aachen. Særligt deres søvvindende kür satte sit aftryk og fik publikum til - helt uhørt - at klappe med undervejs. Dermed understregede ekvipagen vigtigheden af, at musikken går op i en højere enhed med hest og rytter

Af Christine Winther Prip

Andreas og Blue Hors Matiné tog verden med storm ved VM i 2006 i Aachen. Den næsten ukendte, kun 9-årige hoppe havde kun få internationale starter bag sig, da parret i den indledende Grand Prix holdkonkurrence til de flestes meget store overraskelse strøg direkte ind allerøverst på resultatlisten. Det blev til en yderst imponerende bronzemedalje i Grand Prix Special, men det, vi alle sammen især husker, er den helt fantastiske og ikoniske sølvvindende kür, parret præsterede søndag aften på et tætpakket Aachen Stadium foran 50.000 begejstrede dressurentusiaster.

Aldrig før var et dressurpublikum på den måde spontant brudt ud i taktfaste klapsalver under selve programmet, som det skete, da Matiné dansede ned af den sidste midterlinje i kraftfuld og helt rytmisk passage og piaffe til pophittet Lady Marmelade. Det var på det tidspunkt faktisk helt uhørt, at man forstyrrede ekvipagen under programmet, men alt i denne musik bestående af hits produceret med en opbygning, der virkelig understøttede hoppens imponerende løft i passagen, fremkaldte så stor begejstring, at folk simpelthen ikke kunne lade være med at klappe med.

“Jeg synes, det kan blive lidt mystisk, når man ikke kender musikken i en kür” siger Andreas Helgstrand. “Ørehængere er meget rarere. Det er federe, at publikum er med og falder ind i takten og bare har lyst til at klappe med, fordi man bliver grebet af det. Sådan noget, som Anky laver, er meget “wow”-flot, men for udenforstående er det lidt sværere at fange, tror jeg. Klavermusik og den slags er flot, men kræver nok lidt mere, at man kender til baggrunden. Da vi skulle lave kür til Matiné, var vores mål at få folk til at klappe med. Det var ikke sket før, men det lykkedes!” siger Andreas mere end 11 år senere, og fortsætter:

”Det var selvfølgelig en kæmpe oplevelse at ride foran så mange mennesker, men der var mange ting, der gjorde netop dette mesterskab til noget specielt. Det var første gang, man havde lavet så stort et set-up. Küren blev også afholdt om aftenen, hvilket gav en anden, intens atmosfære. Ikke før havde nogen formået at gribe stemningen på den måde.”

Som regel består publikum primært af hestefolk, der virkelig ved, hvad det drejer sig om, men her blev alle grebet, både feinschmeckere og almindelige mennesker. At projektet lykkedes, står også mere end klart her 11 år efter, hvor Andreas’ og Matinés VM-kür stadig er det mest sete kürprogram på youtube med mere end 19 millioner visninger. Og jo, man får stadig kuldegysninger, når man ser Matiné og Andreas vende af midten, mens 50.000 publikummer følger dem til dørs med taktfaste klap.