news_image

Fem tips til et bedre sæde

 13.02.2018

Det perfekte sæde er alfa og omega for din ridning. Det er vigtigt, fordi du – når du sidder korrekt – bedre kan give hesten under dig klare, tydelige signaler. Samtidig får du en bedre forståelse af, hvordan du aktiverer de helt rigtige muskler på det helt rigtige tidspunkt, så du med helt små bevægelser kan guide din hest. En opgave, der er stort set umuligt, hvis du ikke kan holde dine ben eller hænder i ro, eller hvis du ikke sidder helt i balance på din hest. Vi bringer her fem tips fra FEI, der kan hjælpe dig til at opnå et bedre sæde

 Af Mai Søegaard Espersen

 

1. Erkend og forstå din krops styrker og svagheder

Første skridt på vejen er at forstå og acceptere, hvad det er, du som rytter skal arbejde med. Efter flere år i sadlen, har flere af os en tendens til at glemme vores uvaner. Så selvom du måske selv har en følelse af, at du sidder korrekt, kan det være, at du alligevel er en smule ud af balance. Et godt tip er her at benytte sig af videooptagelser og fotografier af dig selv under træningen. På den måde kan du se, hvor dine problemer befinder sig.

Det kan også være en god ide at kigge nærmere på nogle af verdens bedste ryttere og observere, hvordan de sidder på hesten. Det anbefaler den legendariske militaryrytter Mark Todd blandt andet, når han underviser. Og det var netop et af hans fokuspunkter på hans sidste besøg i Danmark i januar, hvor han over tre gange afholder clinic for Danmarks dygtigste militaryryttere.

 

2. Smid stigbøjlerne

Du har sikkert hørt det flere gange før – men der er også en god grund til, at man stadig bruger det gode gamle råd om jævnligt at ride uden stigbøjler. Det er nemlig den nemmeste måde, hvorpå du kan udvikle et sikkert og stabilt sæde. Det er ikke ideelt, hvis du rider en ung hest, fordi det kan anstrenge dens ryg. Men så længe du rider på en ældre, veltrænet hest, vil det gøre en stor forskel for dit sæde. Så planlæg at du mindst én gang i løbet af din uge, rider uden stigbøjler – eller aftal med dig selv, at du smider dem ti minutter under hver træning.

Du vil hurtigt blive overrasket over, hvor meget træning der er i ridning uden stigbøjler. Både for dine lår, mave og rygmuskler. Og du behøver jo ikke kun ride rundt i cirkler i trav. Du kan også træne over små bomme eller spring – eller øve dig i letridning.

 

3. Prøv en heste-simulator

Hvis du kender et sted, der har en hestesimulator, er det med at komme afsted. Det er virkelig et godt redskab, hvis du som rytter gerne vil forbedre dit sæde. Det skyldes, at simulatoren sporer alle dine ubalancer –  uanset om du har en tendens til at sidde skævt, læner dig for langt tilbage eller frem i sadlen.

Simulatoren kan også undersøge, om du måske presser mere med det ene ben end det andet –  og vedkommende, der assisterer dig under din session i simulatoren, vil oftest også kunne hjælpe dig med en række træningsøvelser, der kan komme dine uvaner til livs. Sidst, men ikke mindst er det også en fordel, at du kan følge din krop på en skærm, mens du udfører dine øvelser.

 

4. Luk øjnene

Dette råd kræver helt klart omtanke, og det mest fornuftige er, at du kun rider med lukkede øjne, så længe du har en makker, der kan trække eller longere din hest fra jorden. Det er forsvarligt og giver dig også bedre mulighed for at fokusere på det, der sker indeni dig.

Det at lukke øjnene under ridning, kan gøre en stor forskel i forhold til din balance. Det gælder også, hvis hesten kun bevæger sig fremad i skridt, for når du som rytter ikke kan støtte dig op af dit syn, så er du nødt til at bruge din kropsfornemmelse, og det er det, det hele handler om.

Et godt råd er, at du, næste gang du sidder i sadlen, prøver at lukke øjnene. Mærk så efter hvad der sker hos dig og hos hesten for hvert skridt, der tages. Når du først er i stand til at skelne fuldstændigt mellem dine bevægelser og hestens bevægelser, bliver det meget nemmere for dig at time dine hjælpere, så hesten får signalerne fra dig på det helt rigtige tidspunkt.

Det er også en god ide at ride i en lige linje fra midten af ridehallen med lukkede øjne, og se på, hvordan hesten bevæger sig på linjen. Det vil nemlig også give dig en fornemmelse af, hvordan din kropsvægt påvirker hesten. Her kan du igen hive videokameraet frem og få en makker til at optage dig.

 

5. Træn din krop stærkere og mere smidig

Ridning er træning. Det er der ingen tvivl om. Men mange ryttere er alligevel ikke helt stærke nok i deres kernemuskler til, at de kan sidde ordentligt på hesten. Mange typer af motion kan anbefales til ryttere – og både styrketræning, smidighedstræning og konditionstræning er en god ide.

 

Kilde: fei.com 




Springhest forgiftet i ridehus

Springrytter Lars Rasmussens hest kom i kontakt med rottegift i ridehuset, og det fik alvorlige følger. Nu er det op til retten at afgøre, om han har krav på erstatning.
19.02.2018     Aktuelt

Vær sikker på hesteryg i trafikken

Der sker årligt ca. 130 rideulykker i trafikken, hvoraf omkring 25 involverer andre trafikanter. Derfor har Rådet for Større Færdselssikkerhed, Dansk Ride Forbund og Dansk Islandshesteforening i fællesskab har udarbejdet en sikkerhedskampagne, der har fokus på ryttere, der færdes i trafikken
19.02.2018     Aktuelt

75 kilomter lang ny ridesti i Kongernes Nordsjælland

En ny lang riderute kommer til at slynge sig gennem Danmarks femte nationalpark, Kongernes Nordsjælland. Dermed får ryttere snart en unik mulighed for at opleve det naturskønne område på en ridetur, der fra ende til anden varer hele tre dage
17.02.2018     Aktuelt

Brug for hjælp?

Kontakt everhorse på info@everhorse.dk

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Udfyld formularen herunder og tryk pa "Tilmeld mig". Sa vil du fremover vaere opdateret med hvad der sker i hesteverden.